» Hem                                              




» Olika alkoholproblem               




» Kontrollerat drickande            




» Vad säger forskningen?         




» Tips och rekommendationer 




» Vanliga erfarenheter                




» Några av våra kunder              




» Arbetsgivarens                         
   rehabiliteringsansvar               





» Vi erbjuder                                  




» Vilka är vi?                                  




» Kontakt                                        


Tips och råd för kontrollerat drickande

Börja med att kartlägga en veckas konsumtion. Mät glasen du använder, så du får veta hur många centiliter du får i dig.

Bestäm dig för vilken konsumtion du vill ha, dvs vilket mål du vill uppnå.

Har du en riskkonsumtion (>14 glas/vecka för män eller >9 glas/vecka för kvinnor) visar all erfarenhet att det är bäst med 5 vita veckor innan du börjar med "kontrollerat drickande". Misstänker du att du har ett alkoholberoende bör ditt mål vara lägre än gränsen för riskkonsumtion.

Drick aldrig mer än 3 dagar i veckan. Drick helst inte 2 dagar i rad.

Män bör inte dricka mer än 3 glas vid varje dryckestillfälle, kvinnor bör begränsa sig till 2 glas. ( 1 glas = 1 fl starköl eller 1 burk folköl eller 12 cl bordsvin eller 6 cl starkvin eller 4 cl starksprit eller 2 fl lättöl).

När du dricker, drick långsamt, "smutta" och sprid ut ditt drickande under kvällen.

Varva med alkoholfria drycker, glöm inte att öl är urindrivande vilket innebär att du blir törstigare ju mer öl du dricker.

Försök att gå över till mer alkoholsvaga alternativ, d.v.s. undvik starksprit.

Är du rädd för att gå upp i vikt, försök ta reda på hur många kalorier din alkoholdryck innehåller.

Innan du går på fest/kalas planera vad, när och hur mycket du skall dricka då blir det inte mer än du själv hade tänkt dig. Börja gärna med alkoholfritt och skjut på första glaset.

Undvik att dricka om du känner dig ledsen arg eller trött. Alkoholen förstärker den sinnesstämningen du redan har. Det blir bara roligare om du redan är på gott humör. Är du redan glad behöver du dessutom inte så mycket alkohol utan det räcker med den rekommenderade mängden.

Skjut upp. Detta innebär att du tillåter dig dricka det första glaset först efter du gjort något annat, t.ex. tagit en promenad. Eller att det ska gå en viss tid mellan varje glas, helst en timma.

Undvik alkohol när du är orolig, det känns kanske bra för stunden, men du blir ännu oroligare efteråt när alkoholen gått ur kroppen.

Har du tidigare druckit på ett som irriterat din familj/partner ändra då dina vanor i samråd med din familj/partner.

Drick helst inte ensam.

Använd inte alkohol för att släcka törsten, ha alltid ett glas vatten vid sidan av vinglaset, eller ta ett glas vatten mellan ölen.

Maximal utsöndring av hormon som ger välbefinnande sker vid ca 0,6 promille. Det finns appar som håller reda på hur du ska dricka för att uppnå detta, t.ex. promillekoll.